۲۶ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۶
کد خبر: 1000216

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: با استفاده از مصوبه جدیدی که آن را عملیاتی کردیم بازار شرکت‌های فروش مدارک و صندلی‌های پزشکی بسته شده است.

 بازار فروش صندلی‌های پزشکی بسته شد

ابوالفضل باقری‌فرد؛ معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره سیاست‌های وزارت بهداشت مبنی بر پیشگیری از فروش صندلی و جعل مدرک پزشکی اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی زاگرس در اقدامی به پذیرش دانشجو پرداخته بود که در این راستا برخی از استادان هم فرزندانشان را در آن مرکز نام نویسی کرده بودند و برای پیگیری آن اقدامات گسترده‌ای انجام دادیم که برای دستگاه‌های نظارتی سودی نداشت، اما نهایتا با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه «لزوم دریافت مجوز جهت فعالیت تمام موسسات دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها در حوزه آموزش پزشکی از سوی وزارت بهداشت» با امضای رئیس جمهور شهید ابلاغ و بر اساس آن دانشگاه علوم پزشکی زاگرس به علت فعالیت غیرقانونی پلمپ شد.  

وی افزود: با توجه به اینکه مجوز پذیرش دانشجوهای پزشکی و جذب دانشجویان بین‌المللی در داخل دانشگاه‌های ایرانی به وزارت بهداشت واگذار شده است، پس با افراد سودجو و کلاهبرداری که مدارکی را جعل کنند یا صندلی پزشکی بفروشند مقابله خواهیم کرد.  

باقری‌فرد تصریح کرد: حتی اگر یک دانشجو هم بدون کنکور از خارج به ایران بیاید یا از دانشجویان ایرانی به دانشگاه علوم پزشکی برود، نمی‌تواند به عنوان دانشجوی پزشکی پذیرش شود و نه تنها مانع او می‌شویم، بلکه توبیخ خواهد شد تا اتفاقات این چنینی را دیگر شاهد نباشیم.  

معاون آموزشی وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش که آیا آیین‌نامه جدی برای پیشگیری از تبلیغات خرید صندلی‌های پزشکی یا جعل مدارک دانشگاهی وجود دارد؟، گفت: سازمان رسیدگی به شکایات وزارت بهداشت در این زمینه فعال است، اما قانونی در این زمینه وجود نداشت و حتی اگر هشدارهایی به این موسسات غیرقانونی داده می‌شد، مدعی دریافت مجوز برای فعالیت بودند، در صورتی که دریافت مجوز با امضای ریاست جمهور به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی فرق دارد و بر آن اساس می‌توانیم برای پلمپ فعالیت‌های غیر قانونی حکم قضائی دریافت کنیم.  

متولی نظارت بر تبلیغات غیرقانونی

باقری‌فرد ادامه داد: اگر تبلیغات غیرقانونی منجر به فعالیت‌های آموزش پزشکی شود، پیگیری آن بر عهده معاونت آموزشی وزارت بهداشت است و اگر در حوزه درمان این اتفاق بیوفتد باید معاونت درمان بررسی‌های لازم را انجام دهد. اما، برخی ارگان‌ها مانند زیبایی مدعی آموزش هستند و بر آن اساس بر مبنای مصوبه‌های موجود ورود پیدا می‌کنیم و مانع ادامه فعالیت آنها می‌شویم. در گذشته به علت اینکه نبود این مصوبه اجازه هیچ گونه اقدامی را نداشتیم، اما هم اکنون حتی موسسات کنکوری برای آموزش باید مجوز داشته باشند که مسئولیت نظارت بر این مراکز تا قبل از شرکت داوطلب در کنکور بر عهده آموزش و پرورش است.  

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه آیا موردی را پس از فارغ التحصیلی دانشجویان کشف کردید که متوجه شوید مدرک آنها جعلی بوده باشد؟، بیان کرد: احتمالاتی برای دانشجویان خارجی وجود دارد که دارای مدرک دیپلم نباشند، در این مواقع ارزیابی می‌شوند و این قضیه را در دولت قبل شاهد بوده ایم، اما موردی در دانشجویان ایرانی به این شکل وجود نداشته است.  

باقری‌فرد اضافه کرد: با استفاده از مصوبه جدیدی که آن را عملیاتی کردیم بازار شرکت‌های فروش مدارک و صندلی‌های پزشکی بسته شده است و فعالیت در این زمینه دیگر به نفعشان نیست، در گذشته مقابل وزارت بهداشت خرید و فروش دیپلم و ترمیم دیپلم با مهر وزارت آموزش و پرورش اتفاق می‌افتاد، اما در حال حاضر شرط معدل حذف شده است و شرایط جدیدی را رقم زده ایم تا دیگر نیازی به تقلب نباشد.  

وی در پایان گفت: با توجه به برگزاری آزمون در پذیرش دانشجویان پزشکی، دستیاری و ... با واحدهای مشخص نمی‌گوییم ۱۰۰ درصد، اما تقریبا سوءاستفاده از این قسمت کمتر شده است. مثلا، در دوران کرونا دانشجوی چینی داشتیم که حداقل نصف واحدها را حضوری گذرانده بود و به علت اینکه خروج از کشور نداشت، پذیرش او را قبول نداشتیم.


 

منبع: آنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.